lördag 19 januari 2013

KORV, MOS & MÄNNISKOR.



Deiles 1968.

Att jag har varit "korvgubbe" i fyrtio år mellan 1960 och 2000 har väl inte undgått nån.
Av somliga har jag till och med kallats "Korv-Mojje".
Deiles är världsberömt, åtminstone på Närkesslätten, och har förekommit i både ord och blid och även i reklamfilmer, musikvideo och på TV.

2004 gav Leif Eriksson ut kultboken, Korv, mos och människor, som belyser Varm-Korvens intåg i matkulturen redan år 1871.
In the very very beginning var det på så vis förstår ni...

Naturligtvis fanns Deiles med på ett hörn .
Vänster. Deiles Örebro, första korvmojjen. 1960.        Höger. Im:s Vindeln. 2010.


Förstorad text till bilderna i uppslaget.

Sådärja... där fick jag lite extra credit för Mosboken.
Man tackar, man tackar!




Jag och Deiles har även figuretat i en film som producerats av Sibylla där Lill-Babs sjunger:
"Korv, Bröd & Potatismos."

Jag har filmen på DVD men av nån jäkla anledning får jag den inte att funka i varken DVD-spelaren eller datorn.
Nu har bloggen GrandPrix63 så påpassligt lagt ut klippet på YouTube.
Lyssna och njut, av både sången och doften från korvmojjarna.


Kolla när Jörgen "Hubbas" Andersson och Anna Norberg rockar loss i videon:
"Grillad Korv med Bröd"
inspelad på Deiles 1994.

Klicka på länken nedan och kolla på allt om bilar, mackar och nostalgi.

Korv-Mojje.











1 kommentar:

  1. Hejsan.jag är med i på framsidan i boken korv mos och människor.Jag står vid luckan och äter korv.Tom och hans tjej står till vänster.Till höger syns mitt ex med min dotter i famnen.Min dotter Amanda är 11 år idag.Jag och Tom gjorde upp ett bilbyte bakom denna kiosk i Smålandstenar,när en kvinnlig fotograf dök upp och undrade om vi ville vara med.Hon åkte runt i sverige och fotade korvkioskar..Hon tyckte att våra fräna bilar skulle passa i denna bok.jag bytade till mig den svarta Pontiac-58an som syns i bild.Det var inget tal om att det skulle bli en omslagsbild.Jag har boken hemma i bokhyllan iaf:)
    Mvh Niklas Zakrisson,Varberg

    SvaraRadera